Инклузија Штампа


 

Форум средњих стручних школа
Трг Николе Пашића 7/II, Београд    
Тел/факс (011) 339–82-93
e-mail: Ова адреса ел. поште заштићена је од спам напада, треба омогућити ЈаваСкрипт да бисте је видели
Београд

 


На састанку Форума средњих стручних школа, водио се разговор о инклузији и потешкоћама са којима се сусрећу запослени у средњим школама.

Наставни кадар, у редовним средњим школама, није едукован за образовање ученика са сметњама у развоју и веома им је тешко да реализују наставу када имају у одељењу неког ученика са сметњама у развоју. Запослени су мишљења да такав начин реализације наставе штети свим ученицима, како редовним, тако и самом ученику који је убачен у систем. Такође су мишљења да на семинарима у трајању од неколико дана не могу стећи адекватно знање како би квалитетно пружили подршку при учењу ученицима са сметњама у развоју. У средњој школи за децу са посебним потребама, сем дефектолога, раде и наставници општих и стручних предмета који су завршили стручно усавршавање у трајању од годину дана (четири семестра) , поред тога имају иза себе дугогодишње практично искуство и сваке године се додатно едукују преко семинара како би квалитетно реализовали наставу.

Најмеродавнији за образовање поменуте популације ученика су дефектолози – олигофренолози, који се школују искључиво за поменуту полпулацију ученика, док су за рад са ученицима са говорним поремећајима адекватно  едуковани искључиво логопеди.

Редовне средње школе све чешће похађају ученици са комбинованим сметњама, као и ученици смањених менталних способности, а последњих година све је више и ученика са аутизмом.

Поставља се питање за „стручњаке“ који су све ово одобрили да ли уопште знају шта је инклузија? Да ли је инклузија да дете ставите у редован систем, а да му не дате подршку? Да га пустите у редован систем да се сам сналази? Жалосно је то што се ради, пре свега, на штету деце, како оних са сметњама у развоју, тако и деце која имају способности, јер су ускраћени за посвећивање наставног кадра.

У средњим школама, која образују децу са поменутим проблемима, постоји ТИМ дефектолога који им се у потпуности посвећује.

Из редовних основних школа веома често долазе деца са графомоторним проблемима која не знају да држе оловку, самим тим не знају ни да пишу. Овој деци потребан је веома дуг временски период да се адаптирају. Ова деца чак ни слова не препознају, не знају ни да читају (дисграфија, дислалија, дисфазије...), не знају да репродукују прочитано.

Пинтограми, сликовни знаци су им једино меродавни. Код аутистичне деце потребни су посебни кабинети, јер је ова популација веома осетљива на буку, посебно у адолесцентном периоду када имеју појачан либидо и то, наравно, не могу да контролишу.

Мишљења сам, као дефектолог-олигофренолог, да родитељима и њиховим, на жалост, „великим“ амбицијама не треба превише излазити у сусрет, јер тиме не чине ништа добро деци. Родитеље треба едуковати и упутити их на то која је предност да њихова деца буду уписана у школе у којима ће добити адекватну подршку и образовање. С обзиром на то да су одељења у специјалним школама са смањеним бројем ученика, наставницима  је омогућен рад један на један, индивидуално што омогућава много квалитетнији приступ и постижу се много бољи резултати.

У средњим специјалним школама запослени су већином дефектолози, који деци са поменутим проблемима, могу много помоћи јер су едуковани за тај део посла. Ми, дефектолози, пратимо ученике кроз читаво њихово школовање, процењујемо колике су им могућности, и у складу са проценом дајемо им задатке.

Питање је шта се дешава са овом децом када им се у редовном систему „поклањају“ оцене, ко их прати и шта се дешава са њима по завршетку школовања? То није ни мало хумано. На жалост, одговорни из Школске управе све ово одобравају. Питање је: Зашто?? Позивајући се на дечија права на учење одговорни не размишљају шта ће бити када не буду могли да остваре план и програм. У том случају са њима се ради по ИОП-у 2 који је ван сваког критеријума за редован систем.

Чувајте ову децу и помозите им, тако што ћете им дати адекватно образовање. Њима су битне животне вештине као и  прихваћање. Позивамо чланове Школске управе да посете ученике које су упутили у редован систем и надгледају како се тамо реализује настава, као и то да погледају њихово напредовање, на којем стално инсистирају. Позив се такође односи и на посету некој од специјалних школа и да након тога донесу суд шта је у интересу детета.
Ово је припремио тим дефектолога са Бранком Рогановић на челу.

У Београду,
30. 08. 2019. год.

 

 

С Поштовањем,
Милорад Антић-Председник ФССШБ